Stárneme příliš rychle, moudříme však pozdě

Plodící citroník domů

10.09.2014 21:01

Dobrý den
Jsem tak trochu pěstitel všech tropických rostlin z pecek, semen a podobně. Mým největším úspěchem je asi kvetoucí ananas z růžice ananasu koupeného v obchodě. Bohužel nedozrál , protože mi ho schodila dcera a plod se ulomil:-(. Dále pak stromeček kiwi, citronu, fíku, a nějaké palmy. Dál pak hroznové víno z klacíku zakoupeného s hroznem. I to plodilo, bohužel přišel brzy mráz a bylo po vínu.
 Důvod proč píši je ten že by jsem měl zájem o nějaký plodící citronovník, kterému by se u mě dařilo a to si myslím je reálné. Mám poměrně velkou terasu na jiho západ a když přijde zima poměrně velkou chodbu tímtéž směrem kde je teplo i v zimě. Jak jsem se již zmínil jeden citrusovy stromek jsem měl cca 6 let, dvakrát jsem ho zkusil nechat naroubovat, ale bez úspěchu. Letos pak se do něj takovým způsobem opřely puklice že už jsem nevěděl co dělat, tak jsem se ho ho zbavil. Mám v plánu následně buď koupit již nějaký roubovaný a nebo zkusit vypěstovat nový opět z pecky. Četl jsem váš článek o nákupu a cenách a musím s vámi souhlasit. Je sice hezké koupit roubovaný Meier ze španělska, ale jak jste se zmínil, tady se nenarodil a nemusí mu to tu vyhovovat.
Mám tedy na vás takovou prosbu. Neměl by jste pro mě nějakou dobrou radu, jak pořídit nejlépe nějaký citronovník s chutnýmy plody co by se mu u mě líbilo?
Děkuji s pozdravem A.V.

 

Zdravím Tě.
Ani já se rozhodně nepovažuji za nějak extra vynikajícího pěstitele a u citrusů to platí 2x. Jsou to tak trochu potvory nevyzpytatelný... Nicméně, z toho co mám za ty roky odzkoušeno, tak s citroníky mám nejhorší výsledky. V létě žloutnou a v zimě nejvíc opadávají a při nedostatku listů pak neudrží plody. Pokud trváš na citrusech s chutnými či přesněji jedlými plody, pak bych asi začal s velkoplodými citroníky. Nejdostupnější bývá C. pyriformis - Ponderosa či nějaký C. limonimedica, případně cedrát (ale ten už moc jedlý není). Dají se dobře i řízkovat a i tak jsou poměrně vzrůstné (i když v šeru při zimování taky dost opadávají).
  Nevím, odkud jsi, ale nějaký řízek Ponderosy by se u mě když tak našel... V poměru nároky/úrodnost jsou zcela jistě nejlepší mandariny, ale je třeba zvolit vhodnou podnož podle teplot při zimování a naroubovat na ní co nejranější odrůdu. Když se toto povede, tak se dočkáš i na poměrně malé rostlině jednak chutných plodů a jednak opravdu pěkného kompaktního citrusu. Teplo v zimě ale drtivé většině citrusů dost nevyhovuje, zkus někde sehnat semínka pomela (občas v nějakém kupovaném plodu jsou). V posledních letech s nimi řada z nás dělá pokusy, které se zdají být úspěšné. Semenáče pomela jsou vzrůstné i v nádobách a jako tropický citrus by měly teplo v zimě snášet (při dostatku světla) nejlíp. Bohužel není dobré na tak vzrůstnou podnož dávat maloplodé mandariny, které pak podrůstá, ale pomeranč, grep či citrón za pokus stojí...

Pavel TUR

© 2013 Všechna práva vyhrazena. (TUR)

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode