Stárneme příliš rychle, moudříme však pozdě

Chtěl bych limetku

14.11.2015 08:45

  Dobrý den, začínám s citrusy, koupil jsem malé rostlinky roub. mandarinku Citrus reticulata-Primosole a Citrus Hystrix- limetu. Mandarinka přišla s pěkným zapěstovaným roubem,pod kterým je ještě letorost podnože- mám jej odstranit? nebo na jaře? Chtěl bych ji zimovat na světlém a chladném místě 0-10st. Limetu zase nechat v pokojové teplotě 20st. je to tak správně? Jak často přidávat hnojivo?

 
Ahojda,
trochu jsi mě svými dotazy zaskočil, že jsem musel opět trochu studovat. Mandarina Primosole je italský hybrid v posledních letech zkoušený pro pěstování v bytě. Zatím jsem nikde ale nenašel žádné výsledky těchto pokusů. Při "běžném" pěstování je ale poměrně raná a celkem bez problémů...
 Co se týká druhé rostliny, tak předně název limetka (tedy to z čeho se dělá např. známé Moquito), je v našich krajích obchodní název pro plody LAJMU! LAJMY (Citrus aurantifolia) jsou původem skutečně z tropů a v zimě potřebují vyšší teplotu. To ale znamená, že na jedné straně nesnesou mrazy, ale kvůli nedostatku světla v zimě stejně neporostou, ale při vyšších teplotách by se jen vysilovaly. Podle mnoha pěstitelů je pro takové rostliny nejvhodnější zimovací teplota 10-14°C.
 Pro upřesnění třeba dodat, že skutečně existuje citrus LIMETA (C. limette), ale ten není kyselý! Co je nejvíc zarážející - Citrus hystrix není lajm, ale patří mezi PAPEDY! Ty mají mnohem mnohem více vonných a aromatických látek a jejich plody se považují za nejedlé!!! Na obrázku od Krulichů je ale vyfocen zřejmě LAJM, jen je tak malý, že by ten plod položený vedle nikdy neudržel. Papedy mají celkem odlišné listy, takže opět nějaká obchodní chyba, což je běžné. Co já už koupil v minulosti citrusů pod úplně jiným názvem...
  K té podnoži. Nejlépe ihned odstranit, každý růst nového lístku bere zbytečně živiny roubované rostlině.
Pavel TUR

© 2013 Všechna práva vyhrazena. (TUR)

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode